Suomen ensimmäinen digitaalinen aikakauslehti

Aidosti asiakaslähtöinen media,
joka saa sinut voimaan hyvin.

lähtökohdat

Suomessa, eikä kenties missään muuallakaan, ei aikaisemmin ole yritetty konvertoida printtiaikakauslehden tilaajia digitaalisen uutismedian tilaajiksi.

Millainen digitaalisen aikkarituotekokemuksen tulisi olla, jotta painetun lehden tilaajat vaihtaisivat digiin? Millainen sen tulisi olla, jotta sille saadaan täysin uusia, diginatiiveja tilaajia? Millaista kuukausihintaa digitaalisesta, sähköpostiin ilmestyvästä aikakauslehdestä oltaisiin valmiita maksamaan?

Vuonna 2002 perustettu treeni- ja terveysaiheinen Sport-lehti oli loppuvuodesta 2022 uuden edessä. Toimituksessa rakennettaisiin täysin digitaalinen aikakauslehden konsepti - ensimmäistä kertaa Suomessa, kenties koko maailmassa.

Sport-lehden kohderyhmä, aktiivinen ja trendejä seuraava aikuisväestö viettää aikansa mobiilin parissa. Älypuhelin kulkee myös treeneihin ja ruokakauppaan: oli vain järkevää, että lehti seuraisi mukana.

strategia

Sportia tehdään Helsingin Sanomien toimituksessa, ja lehden verkkojutuilla oli jo olemassa digitaalinen julkaisualusta, HS:n digipalvelu. Lähes kaikki Sport-lehden jutut on julkaistu palvelussa vuodesta 2020 lähtien timanttiartikkeleina, joiden lukeminen on vaatinut HS:n digitilauksen.

Sen sijaan, että digitalisointimalli olisi kehitetty siiloutuneena toimituksessa, päätettiin kvalitaativisen tutkimuksen avulla selvittää, mitä itse lukijat todella haluavat. Tutkimusyhtiö Kantar kokosi neljä tutkimusryhmää, joiden keskusteluja ja ajatuksia digitalisointiprojektin tiimi seurasi.

Tutkimuksen pohjalta oli selvää, ettei Sport-lehden lukijoille riittäisi pelkkä nopeatahtinen uutissovellus.

Käyttäjätutkimuksista ilmeni, että hyvinvointisisältöjä kuluttavat lukijat kaipaavat kuratointia, paketointia ja tiedon seulontaa.

Treeni- ja terveysjuttuja ei haluta selata uutisvirrasta, vaan niiden pariin halutaan päätyä vaivatta ilman. Uutissovelluksessa käyttökokemusta värittävät ahdistavat uutiset maailmalta ja aihepiirit, jotka eivät itseä kiinnosta.

Hyvinvoinnin paketti haluttiin juuri sähköpostiin, kerran viikossa.

Helsingin Sanomien arvolupaus on käyttäjälähtöisyys. Tarkoituksena oli luoda käyttöliittymältään toimiva, visuaalisesti kaunis ja journalistisesti kunnianhimoinen sähköpostituote, jonka parissa lukija haluaa viettää aikaa.

Projektin lähtökohtana oli kehittää digitaalinen palvelukokonaisuus ja samalla tehdä sisällöstä ja brändistä aiempaa relevantimpi uusille kohderyhmille. Projektin tarkoituksena oli sekä luoda digitaalista kasvua uusista asiakkaista että parantaa olemassa olevien asiakkainen tilaajapitoa.

Sport Digi vertaili laboratoriomenetelmin kaksi erihintaista merinovillapaitaa. Paidat heräävät eloon jo lukijan sähköpostissa ja herättävät kiinnostuksen.

luova ratkaisu ja kehitystyö

Kun käyttäjiä oli kuultu, oli aika ruveta töihin. Projektin kehitystyön aikataulu todistaa, että isonkin firman sisältä löytyy ketteryyttä ja kykyä toteuttaa käyttäjälähtöinen tuote nopeasti.

toteutus

Sport digin numero 2/2023

Sport Digi ei ole vain sähköposti: se on käyttäjänsä tarpeisiin taipuva multimedia. Uusi tuote on aikakauslehtimäinen, käsintehty ja visuaalisesti näyttävä tuote, jonka käyttöliittymä on toimiva ja selkeä.

Joka viikko ilmestyvä tuote tarjoaa itsenäistä, sellaisenaan kulutettavaa sisältöä, jota lukija ei löydä muualta.

Toisin kuin jatkuvasti päivittyvä uutissivusto, sähköpostissa odottava Sport Digi säilyttää kiinnostavat artikkelit, reseptit ja vinkit helposti saavutettavassa muodossa.

Kun lukija haluaa syventyä Pete Parkkosen kiinnostavaan henkilötarinaan, lukea merinovillapaitatestin tulokset tai testata, paljonko hän syö karkkia suhteessa muihin, Sport Digin kautta pääsee suoraan juttuihin ilman, että eksyy uutisten suohon.

Kehitystyön kautta liikkuva kuva tuotiin suoraan lukijan sähköpostikansioon. Samalla luotiin treeniartikkeleille yhtenäinen ja selkeä visuaalinen ilme.

monta tapaa käyttää

Lopullisen käyttöliittymän muodostaa sähköpostin kanssa Helsingin Sanomien digipalvelu, jossa artikkelit luetaan. Osana projektia luotiin Sport Digin oma osio HS:n verkkosivuille ja sovellukseen.

Sport Digin sisällöt löytyvät nyt myös kätevästi HS:n sovelluksesta. Näin HS.fi:n lukijat päätyvät tuotteen pariin. Sport Digin voi tilata itselleen helposti Sanoma-tunnuksen kautta.

Samalla sivusto suosittelee lukijalle myös muita Helsingin Sanomien hyvinvointisisältöjä.

Sama tuote on nyt todellisuudessa paljon enemmän kuin aiemmin. Kun printtilehden kokoaminen jäi pois, myös Sport Digissä julkaistavien juttujen määrää pystyttiin kasvattamaan.

Erilaiset verkkoulottuvuudet mahdollistavat myös lukijaa aidosti hyödyttävän mainonnan entistä parempaa kohdentamista.

Juuri nyt Sport Digin lukijat pääsevät lunastamaan esimerkiksi heille suunnatun joogapalvelu Yogaian edun.

Sport Digin aihekirjoa: Dead bug -liike haastaa keskivartalon. Pete Parkkonen paljastaa suurimman haaveensa. Laboratorioreissu paljasti erot halvan ja kalliin merinovillapaidan välillä. Tunnelukkotesti auttaa lukijaa itsetutkiskelussa.

Itsensä kehittäjille: mestarikurssi

Käyttäjätutkimuksessa kävi ilmi, että lukijat kaipaavat paitsi kiinnostavaa ja syvällistä journalismia, myös motivaatiota ja työkaluja itsensä kehittämiseen.

Verkkovalmennuksia on saatavilla valtavasti, mutta luotettavan ja vastuullisen valmennuksen löytäminen on tiedon valtameressä vaikeaa.

Osana Sport Digiä lanseraattiin itsenäinen Mestarikurssi-konsepti, jossa alansa parhaat asiantuntijat pitävät journalistisesti tuotettuja, kurssimuotoisia valmennuksia videon, audion ja tekstin keinoin.

Ensimmäinen, elämäntapamuutosta käsittelevä Mestarikurssi julkaistiin Sport Digin lukijoille eksklusiivisesti tammikuun alussa.

Mestarikurssi-konsepti on lukijoita osallistava, vuorovaikutteinen tapa kehittää itseään.

Elämäntapamuutosta käsittelevä Mestarikurssi sisälsi kaksi videoluentoa ja vuorovaikutteisen välitehtävän.

Digitaalisuus auttaa tuomaan yleisen yksityiselle tasolle. Sport Digin juttu havainnollistaa, millainen on oma karkkisuhde verrattuna muuhun maailmaan. Aihe konkretisoituu digikerronnan keinoin entistä paremmin.

tulokset

Sport Digi on osoittautunut menestykseksi. Lopptutuloksena on aikakauslehtimäinen, käsintehty digitaalinen tuote, joka toimii teknisesti moitteettomasti ja joka tuo lukijalle lisäarvoa aiempaan printtituotteeseen verrattuna. Uudessa tuotteessa on onnistuttiin luomaan visuaalisesti kaunis ulkoasu ja laadukas käyttöliittymä.

Kaikki projektin alussa asetetut tavoitteet ylittyivät:

Sport Digin tilaajien määrä oli tammikuun lopussa yli 20 000. Se on yli nelinkertainen Sport-lehden printtitilaajien määrään verratuna.

Printtilukijoiden konvertointi onnistui yli asetetun tavoitteen. Sport-lehden printtitilaukset muutettiin HS.fi:n verkkotilaukseksi. 60 % printtilehdestä digitaalisen tuotteen ja HS:n digitilaajiksi konvertoiduista on maksanut ensimmäisen HS:n digitilauksen laskunsa.

Tuotteen tilaajamäärä kasvaa joka viikko. Sähköpostin tilaajakanta on kasvanut lanseerauksesta lähtien keskimäärin 17 prosenttia viikossa.

Sport Digi on osoittautunut aidosti käytetyksi tuotteeksi. Uutiskirjeiden avausprosentti on yli 55 % ja jatkuvasti kasvussa, sillä tuotetta kehitetään joka viikko palautteen ja datan perusteella.

Sport Digin artikkeleita luetaan viikossa yli 240 tuhatta kertaa, ja määrä on kasvanut 45 % verrattuna viime vuoteen. Sisällöt konvertoivat uusia lukijoita HS:n ja Sport Digin tilaajiksi 47 % vuoden takaista enemmän.

Lukijan saa enemmän sisältöä kuin aikaisemmin, entistä käytettävämmässä muodossa. Toisin kuin printtilehdessä, nyt jutuissa hyödynnetään yhä enemmän video- ja audiomuotoista sisältöä kuin aiemmin, ja julkaistavien artikkelien määrä on noussut 0,5 artikkelilla per viikko.

Tuote on kiinnostava ja teknisesti toimiva. Uutta tuotetta koskevissa käyttäjätyytyväisyyskyselyssä mediaaniarvosana oli 4.

Kuluttajaviestintä onnistui yli odotusten. Asiakasviestintään panostettiin runsaasti, ja negatiivista palautetta saatiin odotettua huomattavasti vähemmän.

Mestarikurssi sai Sport Digin lukijoilta kerätyssä palautekyselyssä keskiarvosanan 4,7. Lukijapalautteen mukaan tuote lisää lukijapitoa, ja se saa jatkoa jo tänä keväänä.