Tamperelaisesta autotallista lipui tänä syksynä ulos henkeäsalpaava näky. Nokialainen Heikki Heino saa viimein valmiiksi unelmiensa Mercuryn, myrkynvihreän Milla Magian.

Aamulehti seurasi poikkeuksellisen jenkkiauton rakentamista 19 vuotta. Törkeä huijaus keskeytti välillä työt, mutta Heino ei antanut periksi.

Marjaana Karhunkorpi, teksti

Ilkka Laitinen, Jukka Ritola, kuvat

Aamulehti 4.11.2022 9.55

Haave persoonallisen amerikanraudan rakentamisesta kyti nokialaisen laitostyöntekijän Heikki Heinon mielessä jo 2000-luvun alussa. Sopiva aihio löytyi kolmen vuoden metsästyksen jälkeen Yhdysvalloista. Kukaan ei voinut silloin kuvitellakaan, kuinka erilaisia – myös dramaattisia – tapahtumia olisi vielä edessä.

Itärannikon Etelä-Carolinasta laivattiin marraskuussa 2003 Suomeen kolaroimaton, kohtuukuntoinen, siedettävästi ruostunut vuoden 1951 Mercury. Klassikon tunnistaa jo äänestä.

Heino kuuli liikennöitsijä Birger Sunilan vuoden 1950 Mercuryn ”lättäpää-V8:n” lonkotuksen ensimmäisen kerran kymmenvuotiaana kössinä Nokialla ja jäi heti koukkuun. Nyt hän sai käsiinsä oman aihion.

Mercury täytti tuolloin 39-vuotiaan Heikki Heinon toiveet. ”Auto tuntui heti omalta, sillä siitä välittyi perinteinen kustom-meininki. Ajattelin, että tuossa se nyt on ja pääsen viimein hommiin. Fiilis oli mahtava”, Heino muistelee nyt, 19 vuotta myöhemmin.

TilaajalleLue maksutta astiVoit peruuttaa tilauksen koska tahansa.