Viiden päivän bensajono

Jonossa on satoja ajoneuvoja, ja hännille työnnetään lisää. Kun huoltoaseman säiliöt vihdoin täytetään ja tankkaamaan pääsee, tarvitaan poliisia ja sotilaita. Tätä se on, kun bensa on loppu.

Juuso Määttänen HS, teksti

Emilia Anundi HS, kuvat ja videot

Huoltoaseman piha on suljettu metallisilla kettingeillä. Kettingin toisella puolelta alkaa ajoneuvojono. Risteyksessä jono kääntyy kulman taakse ja jatkuu. Ja jatkuu.

Jonossa on satoja ajoneuvoja: moottoripyöriä, rikšoja ja autoja.

Moni menopeleistä on tuotu paikalle työntämällä. Bensiini on niistä jo loppu, joten ne saadaan liikkumaan enää pelkällä lihasvoimalla.

Kaikki ovat odottamassa hetkeä, jolloin lisää bensiiniä tulee huoltoasemalle. Sitten kukin saa tankata sen verran, minkä Sri Lankan hallitus on katsonut sopivaksi. Tai ainakin ne saavat tankata, joille bensaa riittää juuri tällä asemalla Sri Lankan suurimmassa kaupungissa Colombossa.

Jonon ohi bensapumpuille pääsevät välttämättömiksi määritellyt ajoneuvot, kuten ambulanssit.

Kun ne ovat saaneet tankkinsa täyteen, loput jäljellä olevasta polttoaineesta jaetaan tavalliselle kansalle.

Jonon ohi pääsevät ambulanssit.

Milloin tankkiautot tuovat huoltoaseman säiliöihin tankattavaa? Ei ainakaan ennen huomista.

Lintu pyrähtää ilmaan aseman kuumalla pihalla ja rikkoo uneliaan tunnelman hetkeksi. Sitten ei tapahdu mitään.

Joukko miehiä istuu muovisilla tuoleilla puiden varjossa huoltoaseman piha-alueen reunalla. Kahdella heistä on päällä työasut, joista käy ilmi, että he ovat Intian valtion omistaman IOC-huolto­asema­ketjun palkkalistoilla.

Huoltoaseman työntekijät M.A. Kingsley ja P. Weerasinghe odottavat IOC-huoltoaseman pihassa polttoainekuljetuksen tuloa.

M. A. Kingsley, 59, ja P. Weerasinghe, 60, kertovat, että yhdellä kertaa he saavat asemalle 6 600 litraa bensiiniä ja saman verran dieseliä. Silloin he avaavat kettingit. Kaikki menee saman tien.

Tavallinen srilankalainen saa tällä hetkellä tankata yhdellä käynnillä autoon noin 14 litraa, rikšaan seitsemän litraa ja moottoripyörään kolme litraa polttoainetta. Litra bensiiniä maksaa lähes 500 rupiaa (1,40 euroa), kun vielä vuosi sitten hinta oli 180 rupiaa (50 senttiä).

Hinnat ovat srilankalaisille niin korkeita, että moni on päättänyt lopettaa polttoaineen ostamisen. Sitä paitsi tankkaamisen hyödyt ovat vähäiset. Yhdellä kertaa tankattavalla määrällä ei pysty ajamaan päivää pidempään, haastatellut kertovat.

Risteys, jossa on yleensä ruuhkaa, on hiljainen. Autot ovat kotona tai bensajonoissa.

Suomalaiset ovat viime aikoina tuskailleet sitä, että bensiinin hinta on noussut lyhyessä ajassa jopa yli 20 prosenttia. Se tuntuu aika pieneltä verrattuna hintojen lähes kolminkertaistumiseen vuodessa.

Puhumattakaan siitä, että bensiiniä joutuisi jonottamaan monta päivää putkeen huoltoaseman ulkopuolella.

Jos ei halua odottaa, polttoainetta voi ostaa laittomasti pimeiltä markkinoilta. Paikallisilta saatujen tietojen mukaan pimeästä bensalitrasta saa maksaa jopa 2500–3000 rupiaa (7–8 euroa). Sellaiseen on varaa vain hyvin harvalla.

Pasindu Vishvajith, 25, on yksi etummaisista jonossa. Hän istuskelee rikšan sisäpuolella varjossa ja jutustelee suunnilleen samanikäisistä miehistä koostuvan porukan kanssa.

Pasindu Vishvajith on ollut polttoaine jonossa neljä vuorokautta. Yöt hän nukkuu rikšassa.

Eleistä voisi päätellä, että Vishvajith on tullut jonoon pitkäaikaisten ystäviensä kanssa, mutta totuus on toinen.

”Olemme tutustuneet täällä jonottaessa”, Vishvajith kertoo.

Tutustumiseen on ollut aikaa. Jo nyt hän on ollut jonossa neljä vuorokautta, yötä päivää. Päivisin istutaan ajoneuvossa ja liikutetaan sitä mukaan, kun jono etenee. Entä iltaisin?

”Nukumme, pelaamme korttia ja juomme olutta”, Vishvajith sanoo ja virnistää. Kaverit vieressä räkättävät.

Naurua riittää, vaikka tilanne turhauttaa. Vishvajithista tuntuu täysin älyttömältä, että hän joutuu jonottamaan viisi päivää polttoainetta, jotta voi ajaa rikšaansa päivän ajan. Sitten pitää palata jonoon.

Jotta voi ajaa päivän, pitää jonottaa viisi päivää.

Kolminkertaiseksi nousseen bensanhinnan Vishvajith on päätynyt kuittaamaan sillä, että pyytää rikšan kyydissä liikkuvilta ihmisiltä kolme kertaa aikaisempaa enemmän rahaa.

Lähinnä singaleesiksi puhuva Vishvajith vaihtaa englanniksi siinä kohtaa, kun häneltä kysyy, mitä ajatuksia viime kuukauden bensatilanne hänessä herättää.

”It sucks.”

Enää ei naurata, vaan ilme on totinen. Vishvajith vetäytyy takaisin rikšaan makoilemaan ja odottelemaan, että lisää polttoainetta ilmestyy asemalle.

Lähes kaikki polttoainejonossa odottelevat srilankalaiset ovat miehiä. Moni on nuoria, alle kolmekymppisiä. Heillä on ehkä eniten aikaa ja energiaa – tai sitten ei vain vaihtoehtoja.

Ajoneuvoja joudutaan kuljettamaan poltto­aine­jonossa työntämällä.

Sri Lankan kurjuudesta on viime kuukausina kirjoitettu lukuisia juttuja, mutta jos tilanteen haluaa tiivistää yhteen asiaan, se on polttoaine.

Sitä on todella vähän, monin paikoin ei ollenkaan.

Tiet ovat tyhjentyneet. Normaaliaikana monikaistainen valtaväylä Sri Lankan päälentoasemalta Colomboon on ruuhkainen ja vilkas. Nyt tiellä ei aja melkein ketään. Matkalla lentokentältä keskustaan vastaan tulee pari taksia ja kuorma-autoa.

Colombon kaduilla on hyvin vähän liikennettä.

Vaikka Sri Lankassa on pulaa tällä hetkellä lähes kaikesta, polttoaineen absoluuttinen puute on todennäköisesti yksi syistä, joka on saanut kansan kadulle. Heinäkuussa sadattuhannet mielenosoittajat valtasivat presidentti Gotabaya Rajapaksan palatsin, mikä johti presidentin eroon ja pakenemiseen maastaan.

Tämä ei ole ensimmäinen polttoainekriisi, mutta yksikään maa ei ole tehnyt vastaavaa päätöstä.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa, kun polttoainekriisi on vaikuttanut dramaattisesti maan poliittiseen tilanteeseen.

Tunnettu esimerkki on vuodelta 1998, jolloin Indonesiaa diktaattorimaisesti yli 30 vuoden ajan hallinnut kenraali Suharto alkoi menettää otettaan maastaan, kun hallitus joutui nostamaan bensiinin hintaa 70 prosentilla. Ihmiset marssivat kadulle vaatiakseen johtajan eroa. Lähtö tuli toukokuussa 1998.

Ranskassa vuonna 2018 kaduille puolestaan ilmestyivät keltaliiviset mielenosoittajat, jotka vastustivat voimakkaasti polttoaineverotuksen nostoa. Viikkoja jatkuneiden protestien jälkeen hallituksen oli taivuttava ja peruttava polttoaineiden veronkorotukset.

Sri Lankassa on menty tätäkin pidemmälle. Vaikka bensiiniä yhä myydään pienissä erissä myös tavallisille kansalaisille, on polttoaineen tavallinen jakelu jäädytetty.

Useissa kansainvälisissä medioissa on kirjoitettu, että yksikään maa ei ole tehnyt vastaavaa päätöstä vuoden 1979 öljykriisin jälkeen.

Sotilaat pitävät järjestystä, jotta tankkauspisteille ei etuiltaisi. Kiilaamisia ja tappeluita tulee silti.

Palaamme samaiselle IOC-huoltoasemalle seuraavana päivänä, ja ero on kuin yöllä ja päivällä.

Uninen tunnelma on tiessään. Bensapumpuilla on menossa totaalinen kaaos. Ihmisiä tungeksii joka suunnasta. Kukin yrittää päästä vuorollaan tankkaamaan polttoainetta kulkuvälineeseensä.

Työntekijöiden kanssa käydään tiukkaa neuvottelua siitä, eikö bensiiniä voisi saada vähän enemmän, mutta pumppujen viereen teipatut laput osoittavat tarkat määrät.

Lappu kertoo tarkat määrät, paljonko kuhunkin ajoneuvoon saa tankata.

Tilanne on hetkittäin aidosti uhkaavan oloinen. Tunteet kuumenevat, ihmiset raivovavat toisilleen. Meteli on valtava. Joku paukuttaa tankkaamassa olevan auton konepeltiä äkäisenä. Paikalla on poliiseja ja sotilaita aseet kädessään pitämässä yllä kuria ja järjestystä.

Edellisenä päivänä Kingsley ja Weerasinghe ovat kertoneet, että jonottaessa turhautuneet ihmiset esimerkiksi yrittävät tulla omalla mittatikullaan tarkistamaan, eikö huoltoaseman säiliöissä ole todella enempää bensiiniä jäljellä. Ohitteluyritykset ovat arkipäiväisiä, ja toisinaan ne ovat johtaneet käsirysyihin.

Paikallisten mediatietojen mukaan polttoainejonoissa on tämän vuoden aikana kuollut 16 ihmistä, joko väkivaltaisuuksissa tai puhtaasti siihen, että he ovat uupuneet helteisessä olosuhteissa jonottaessaan.

Juuso Määttänen, teksti

Emilia Anundi, kuvat ja videot

Tuija Pallaste, tuottaminen, tekstin editointi ja ulkoasu